Tips 4 - Säkerhet och konstruktion


Är inte alla hästtransporter säkra?

Det är är ett område där man kan skriva hur mycket som helst. Säkerhet är något som alla försöker att förhålla sig till då vi alla vill våra djur det allra bästa. Tyvärr händer det olyckor och trenden verkar vara att det varje år händer fler och fler olyckor där hästtransporter är inblandade. 


Utvecklingen inom hästtransporter går sakta framåt men tyvärr säljs det idag många nya transporter där konstruktionen är väldigt bristfällig. Tittar man på utsidan så syns inte bristerna, men börjar man undersöka saken närmare så förstår man varför vissa transporter kostar endast hälften av vad andra transporter kostar. 


När du ska välja ett släp så borde säkerheten vara högsta prioritet. För Ifor Williams ingår detta i grundpriset! Detta är en av flera  anledningar till att Ifor Williams har marknadens bästa andrahandsvärde



Tänkte bjuda på nägra jobbiga exempel:

Det är inte helt ovanligt att hästsläp välter. Orsaken kan vara flera, hög fart är en av orsakerna där föraren tappar kontrollen och släpet välter. Andra gånger blir man påkörd och släpet välter. Hästtransporter som är byggda med en konstruktion där taket ska hålla ihop vagnens sidor och skapa stabilitet har visat sig inte vara så bra vid riktiga olyckor. Någrra enkla slagningar på Google visar massor av vidriga olyckor.


Bilden till vänster visar vad som kan hända om vagnen saknar en rejäl konstruktion. Vagnen blir som ett korthus. Det finns inget som håller hästutrymmet intakt. 


I Sverige säljs det idag nya vagnar som har just den här konstruktionen. Snygga vagnar som har bra priser.... 

När ska vi få se oberoende krocktester av hästtransporter?

Titta även hur vagnen är konstruerad för att luften ska kunna komma ut ur vagnen. Man vill ju inte ha en luftström som inte kan komma ut. En bra luftväxling bidrar till att hålla hästen sval på sommaren och hjälper till att få ut svett och kondens efter ett tränings- eller tävlingspass. 



När man ska köpa ett begagnat släp är det viktigt att man tittar under vagnen. Det är här

som det avslöjas rost och vagnens egentliga skick. Ta gärna med en hammare så att du

kan knacka och upptäcka dyra problem. Tyvärr är det många gånger

fel som uppstår efter endast några år och då oftast på de släp som från början är snygga

och kostar lite mindre än andra släp.

Exempel på fel:

- Länkarmar som rostar sönder

- Hjulaxlar som rostat sönder och går av 

- Fjädringar som har sett sina bästa dagar och behöver bytas

- Bärarmar som har rostat sönder

- Infästningar av väggarna 

- Golvet


En bra trailer är ordentligt galvad där rosten och fukten inte får fäste. En bra trailer kostar mer att  producera vilket gör att vagnen blir dyrare att köpa, men i långa loppet är det troligtvis betydligt billigare att köpa en rikitg kvalitetstrailer. Sedan ska vi köra levande djur i trailern och då vill vi inte riskera att det sker olyckor eller skdaor p g a dåliga materialval i produktionen!


Det har under många år byggts väldigt bra vagnar i Sverige och ute i europa. Vi byter gärna in vagnar som ha några år på nacken då vi vet att de var ordentligt byggda och med bra materialval. Senaste 5-8 åren har det dykt upp framförallt billigare importvagnar som inte håller samma byggkvalitet som vi har varit vana vid. Sverige är ett land där vi vintertid vräker på vägsalt över i stort sett hela vårt vägnät. Känslan är att en del importvagnar inte är byggda för att att klara saltangreppen och då börjar även en relativt ny vagn att rosta.




Golvet i en hästtransport 

















Bild 1, Ifor Williams Alugolv               Bild 2, Aluminiumdurk                                Bild 3, Trägolv                           


Golvet i en transport är givetvis en mycket vital del av en hästransport. Hästarna ska stå på golvet med sina 4-600 kg/st fördelat på sina relativt små hovar. Ett golv som inte håller för tyngden är en ren mardröm. Här kommer tre exempel på golv som finns i våra vanliga vagnar. (det finns även några vagnar med kompositmaterial vilket borde vara som ett bra alugolv)


Bild 1, Ifor Williams Alugolv

Bilden är tagen i en HB403 som är 12 år gammal! Golvet både ser ut och är även lika fräscht som en helt ny trailer. Ifor Williams satsar på tjocka syrefasta inviduella aluminiumplank som man av erfarenhet vet klarar många, många år av daglig användning. Ifor Williams ger 25 års garanti på sina golv. Här är risken för ett problem i det närmaste noll. 



Bild 2, Aluminiumdurk

Här visas en annan typ av aluminiumgolv. Här är det en aluminiumdurk som är ca 3-5 mm tjock. Här har tillverkaren slarvat så att aluminiumet har kontakt med stålet vilket har orsakat galvaniska strömmar. Dessutom har troligtvis aluminiumet ingen bra syratålighet som orsakas av hästarnas urin. Här har vi en korrosion som till slut kommer att förstöra golvkonstruktionen. 


Bara för att en transport har ett aluminiumgolv innebär det inte att allt är toppkvalitet och att man slipper bekymmer. Ifrågasätt typen av aluminiumgolv så slipper du överraskningar!



Bild 3, Trägolv  

Tidigare var i princip alla hästtransporter byggda med ett trägolv (plywood). Ett billigt material som med rätt kvalitet och rätt hanterat kan klara många år. Vi kommer inte ifrån att golvet är tillverkat av trä och kommer över tid att suga upp fukt vilket gör att träskivan ruttnar. Det finns flera exempel på att nya vagnar efter 3-4 år har helt sönderruttnade golv. Googla lite så hittar du information som gör en mörkrädd. Tipset är att aldrig köpa en ny eller till och med en vagn som är yngre än 4-5 år med trägolv! Det finns så många bra vagnar som har bra golv ute till försäljning, titta på dem först!


Köper du en begagnad transport som redan har trägolv var ytterst noggrann när du kikar på golvet. Var inte rädd för att bli lite skitig på knäna (ta med en kudde/filt), det är enda sättet att faktiskt veta vad du köper. Titta i hörnerna på transporten, det är där bekymmren börjar. Knacka med en hammare så kan du höra om "klangen" är lika mellan olika delar av skivan. Låter det som ett dovt ljud på något ställe så är skivan troligen fuktskadad där.  Kommer du åt en kant så ta en liten skruvmejsel eller kniv och känn om skivan är mjuk. Det är just vid hörnor och öppningar som du ska leta, mitt på är det sällan ett problem med fukt. Titta gärna på områderna där hästarna ev har stått och skrapat där kan skivan vara mekaniskt skadad. 



Tips!

Om du har en transport med trägolv undvik att parkera den med gräs under vagnen. Kan du så ställ den med grus under. Lägg gärna en pressening under vagnen så stoppar du att en del av fukten kommer åt golvet underifrån.






Den här punkten vinner Ifor Williams - vi kan inte hitta en utmanare som är lika komplett


Bilderna till höger är från en liknande olycka som skedde i Norge. Som man ser på bilderna är hela hästutrymmet helt intakt och vagnen ser nästan inte skadad ut. Ponnyn som stod i släpet när olyckan skedde kunde kliva ur släpet helt utan skador!


Här är ett tydligt exempel på att konstruktionen räddade hästen. Hur kunde den här vagnen från Ifor Williams klara sig så här bra? Det är förstås ingen tillfällighet då Ifor Williams har jobbat i många år med den inbyggda och passiva säkerheten i deras hästtransporter. 


Hästdelen är helt intakt då Ifor Williams konstruerar sina hästtrailers med en s k störtbur. Det är samma princip som man använder i t ex rallybilar för att skydda förare och kartläsare.

Ovanför hästens huvud, längs med mitten på hela släpet och i bak har man byggt in en stålkonstruktion som klarar enorma krafter. Det är denna störtbur som tar alla frafter och förhindrar vagnen från att kollapsa. Hur många andra fabrikat har en störtbur åt hästarna?


Tittar man lite extra på sista bilden ser man att gummimattan som är väldigt tung sitter kvar i sin position. Den gör det för att mattan är fastsatt med fyra fästen som håller den på plats. En transport som välter och där en matta på 50-70 kg kommer farande är heller inget som en häst vill uppleva.


Ibland skojar vi ihop med kunderna om att Ifor Williams känns som att köra en pansarvagn, men när man ser bilder som dessa då förstår man betydelsen av passiv säkerhet. Hur ser det ut i din trailer?


När du tittar på en ny trailer var då riktigt kritisk och ryck, slit och hoppa runt i vagnen. Bra vagnar ska även kännas väldigt bra! Titta på vägg- och takkonstruktionen och fundera lite extra på vad som händer om olyckan skulle vara framme!


Transporten ska även tåla att en häst blir galen och börjar sparka och slå inne i trailern. Säkerhetsbommar är ett måste i alla transporter så att man kan släppa ner en häst som har klättrat eller hittat på annat "skoj".


Glöm inte att titta lite extra noga på vagnens ventilation. En häst som inte får tillräckligt med luft blir en orolig häst!


Telefon
070-757 13 87


E-post

info@myrmans.se

Adress

Veckholm Basta 21

745 99 ENKÖPING