Tips 5 - Däck


Finns det olika typer av däck?

Finns det något tråkigare än att prata om däck. Till och med tork-

tiden på färg känns roligare. Men utan däck kommer vi ingen-

stans med vår trailer. Ju mer man läser om däck desto mer 

komplext blir ämnet. Vi gör ett försök om att prata om däck!


När det gäller däck finns det tre typer:

Sommardäck

Dubbade vinterdäck

Friktionsdäck (dubbfria vinterdäck)


Ett sommardäck ska minst ha ett mönsterdjup på 1,6 mm, men

bör vara minst 3 mm för att ge ett bra grepp vid regn.

Vinterdäck ska alltid klara minst 3 mm mönsterdjup.


En vanlig fråga vi får är vilka regler som gäller om bilen har en

viss typ av däck. Regeln är:
Om bilen har dubbade vinterdäck så måste släpet också ha dubbade vinterdäck

Om bilen har friktionsdäck så kan släpet ha friktionsdäck eller dubbade vinterdäck


En del använder sina dubbfria vinterdäck året runt. Det är bekvämt och man behöver inte krångla med däckbyten. Men är det en bra lösning? Nej, ett dubbritt vinterdäck är betydligt mjukare i sitt gummi vilket leder till stora försämringar en varm sommardag. Däcken slits mycket fortare än vanliga sommarhjul. Men, på sommaren ger friktionsdäcken sämre grepp, längre bromssträcka och försämrad stabilitet vid en undanmanövrering än vad sommardäck gör.


Den optimala kombinationen är sommarhjul på sommaren och dubbade vinterhjul på vintern.



















En bra trailer är utriustad med s k C-däck. C står för "Commercial" och är ett däck som är konstruerat för att tåla en högre belastning. Däckets stela hölje ger extra stabilitet vilket klarar höga påfrestningar och säker hantering ute i trafiken. Däcken är lite dyrare men de ger dig en större säkerhetsmarginal om det skulle behövas. Ifor Williams och något ytterligare fabrikat leverar alltid C-däck som standard på alla trailers! En passiv säkerhet som bidrar till en säkrare färd!




Några små tricks:


Om du skulle få punktering och du har en boggietransport så kan du med lite trix byta hjulet med hästen kvar i vagnen. Tricket är att få upp det hela hjulet på t ex en kant eller bräda så att det punkterade däcket hänger fritt. 


Vid däckbyte kan du veva ner stödhjulet max då brukar främre hjulaxeln hänga i luften och du kan byta hjul. Veva sedan upp stödhjulet max och byt bakaxelns hjul.


Ska du flytta en boggietrailer för hand så vet du hur tungt detta brukar vara. Om du vevar ner stödhjulet max så att främre hjulaxeln hänger i luften så är det mycket lättare att flytta transporten för hand!



Telefon
070-757 13 87


E-post

info@myrmans.se

Adress

Veckholm Basta 21

745 99 ENKÖPING